.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آتش‌بازی داعش در ملک پادشاه
در آینده داعش در عراق از بین نمی‌رود اما حضورش کمرنگ خواهد شد، از این منظر برای تخلیه انرژی‌های خود به جایی مثل عربستان که همچون گنجی زیر خاکی برای فعالیت‌هایش است سرریز خواهد شد و از قدیم هم گفته‌اند دو پادشاه در یک اقلیم نگنجد.

شمال نیوز: الگوی شکل گیری داعش شباهت اعجاب انگیزی با پیدایش القاعده دارد. برخلاف آنچه که گاها میشنویم مبنی بر اینکه القاعده توسط ایالات متحده و آی اس آی پاکستان بوجود آمد اما حقیقت اینجاست که القاعده از بطن جامعه رادیکالیزه شده افغانستان و پاکستان بوجود آمد و بعد به سراسر دنیا گسترش پیدا کرد.

الگوی داعش هم با پیروی از الگوی القاعده در پَس شورش و افراطی گری مذهبی همچون تبلیغ جهاد علیه اسد جهاد در راه خداست و پیشی گرفتن گروه‌های شورشی از یکدیگر در گسترش دادن خشونت همچون به دندان گرفتن قلب انسان مرده از دلایل پیدایش داعش بود.

کشورهایی مانند عربستان و ترکیه که از هرج و مرج در سوریه ولو به قیمت زیر پا گذاشتن تمام اصول حمایت می‌کردند اکنون در لبه پرتگاه ایستاده اند.اما داستان عربستان و داعش کمی جالب تر به نظر میرسد.

برخلاف اینکه داعش به صورت رسمی دشمن شیعیان هست اما می‌بینیم که عربستان را مکان مناسبی برای فعالیت‌های آینده خود می‌بیند و در این راستا عملیات‌هایی که ظرف سه ماه گذشته در خاک عربستان انجام داده تاکیدی بر همین مدعاست.

داعش وارد زمین حاصلخیزی شده که ناسیونالیسم و ملی گرایی رنگ و لعابی ندارد، حدود یک سوم جمعیت جوان کشور بیکار هستند و اصولا انگیزه ای برای کار کردن ندارند، از زاویه دید داعش حاکمان فاسد و آمریکایی بر سرزمین حجاز مسلط هستند و در نهایت اینکه رادیکالیسم و افراط گرایی مذهبی در تار و پود جامعه سنتی عربستان تنیده است، به طوری که حتی حکومت خشنی چون عربستان سعودی توان مقابله با آن را ندارد.

در آینده داعش در عراق از بین نمی‌رود اما حضورش کمرنگ خواهد شد، از این منظر برای تخلیه انرژی‌های خود به جایی مثل عربستان که همچون گنجی زیر خاکی برای فعالیت‌هایش است سرریز خواهد شد و از قدیم هم گفته‌اند دو پادشاه در یک اقلیم نگنجد.

کار دولت عربستان با داعش سخت‌تر از مبارزه دولت عراق با داعش خواهد بود. اول برای اینکه جامعه عربستان مرجعی همانند آیت الله سیستانی ندارد تا در مواقع لزوم فرمان بسیج بدهد. دوم اینکه عربستان نیروهای با انگیزه‌ای همانند الحشد الشعبی که به خوبی برای جنگ شهری تعلیم دیده باشد ندارد و سوم خلاء فرمانده‌ای شجاع یا شهید زنده‌ای است که مشاوره‌هایش بتواند راهگشا بر ضد دشمن باشد.

در نهایت زمانی که آتش داعش به خرمن عربستان سعودی بریزد شاید این کشور دست از بلند پروازی وجنگ طلبی در خاورمیانه دست بردارد و حداقل مردم مظلوم یمن و سوریه را به حال خود رها کند.

مرجع: علیرضا میرزاعبدالله


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.114 seconds.